søndag, april 08, 2007

i år skal jeg ikke gå på kino

det er på tide å ta et oppgjør. jeg mener, når de får finansiert filmer som "rat", da vet man er det er noe galt, ikke bare med filmbransjen, men med verden.

ok, et kort resymè: "Når Hubert kommer pussa hjem fra pub'en nok en gang, eksploderer kona i raseri. Hun forbanner hans latskap og sammenligner mannen med en rotte - og vips - så blir Hubert forvandlet til én... Nå må hele familien venne seg til at far i huset har tatt en litt annen rolle, noe som byr på både sorger og gleder!" man merker allerede her at det virker som en riktig elendig film - og guess what! det er en elendig film!

jeg ble sittende å se på denne filmen, måpende over hvor mye produsentene måtte ha røyka for å i det hele tatt få laget en slik film. samtidig, tenk hvor mye produksjonsselskapet må ha hatt i seg som lot de få lov til å lage et slik makk verk... jeg kjenner det frustrerer meg at det i det hele tatt lages filmer som denne - det er en skam! tenk på alt annet de pengene kunne bli brukt på! "hmmm... skal vi bygge en skole i den 3. verden, eller skal vi lage en uffatelig lite bra film som omhandler en mann som bli forvandlet til en rotte? hmmm... vi lager film dere!!!" er det mulig?!

o my freaking gosj! denne filmen blir bare verre og verre!!
oppdatering på hva som har skjedd: presten kom for å drive ut djevelen som hadde gjort han til en rotte... (trenger jeg egentlig si noe mer??) uansett, han ble mann igjen. men guess what?! han er rotte igjen nå! --- og politiet leter etter han... *vondt å se på* - og der var han menneske igjen... og rotta er kona hans nå... en skikkelig kvalitetsfilm dette her altså...

uansett, hva i all verden er det som er galt med verden? som villig bruker penger på ting som dette mens folk dør av fattigdom... jeg tørr ikke tenke på hvor mye penger som er blitt brukt på å lage denne filmen, jeg tørr spesiellt ikke tenke på hvor mange mennesker som kunne levd hadde de midlene blitt brukt på en annen måte. verden, da spesiellt den vestlige, bruker penger på ting som det virkelig aldri burde blitt penger på. som feks denne filmen. ok, så gav vi en filmskaper muligheten til å realisere en av sine drømmer, men etter denne filmen å dømme er det kanskje det ene som skulle forblitt en drøm i livet hans/hennes.

er det kult å være en del av en verden som heller bruker penger på elendige filmer enn på andre mennesker?

jeg vet at mange skuespillere gjør store ting for menneskeverd og for den tredje verden, og jeg sier ikke at vi skal slutte å lage filmer, jeg sier bare at vi kanskje burde hatt en litt høyere standar; både når det gjelder skuespillere og filmer. velge filmer som fremmer et standpunkt - og ikke bare et elendig plott, eller i det minste se filmer med skuespillere som gjør noe tilbake for samfunnet. er det så lite å forlange? jeg mener, hadde det ikke vært for oss, seerene, hadde ingen av de hatt noen "stjerne" status. det minste de kan gjøre er å bry seg om andre mennesker. gi noe av den velsignelsen de får av oss videre til andre. det er tross alt derfor vi er her på jord.

min oppfordring: tenk over hva du bruker penger på, hva du støtter. støtter du dritt - skaper du mer dritt.


you were blessed so that you can bless others!

2 kommentarer:

Jan Ruben sa...

Kanskje skrevet i ett litt hissig humør, men ellers morsom lesning. Syns du e løyen, sjøl når du e reflekterte. Stå på.

Kjell Rune sa...

Jeg må le... Kanskje du skal drive mer research til neste gang... Jeg mener "Rat" - er dét en bra tittel kanskje..? Kan ikke være så vanskelig å unngå de værste B-filmene...;)
Lykke til. Snakkes på Pirates 3 da...