fredag, juni 29, 2007

mening i det meningsløse

det er merkelig hvordan ting plutselig kan bli veldig meningsløst...

i dag kunne jeg blogget om hvordan jeg druknet mobilen min,
jeg kunne blogget om at dette er den 100.bloggen min,
jeg kunne skrevet om nok en dag i Den Levende Parken.

hadde det bare hatt mening...

det skal bare et lite øyeblikk til for å se at det man ofte gjør i dagliglivet ikke er veldig meningsfylt. en meningsløs ulykke kan forandre alt. det var det som skjedde med en venn av meg i går. for øyeblikket ligger han på sykehuset, og det eneste vi kan gjøre er å be. legge han i Guds hender, og vente. det er opp til Guds nåde alene.

midt oppe i alt hva som har skjedd det siste døgnet, har det fått meg til å fokusere på Gud. jeg vet at uansett hva som hadde skjedd, så ville jeg møtt vennen min igjen (og ja, jeg vet det er en forferdelig tanke, men samtidig er den så innmari fantastisk også!) samtidig tenker jeg på alle jeg ikke ville fått møtt igjen... alle som betyr noe for meg, men som ja, jeg ikke ville sett igjen. og det gjør vondt... det gjør så utrolig vondt å tenke på vennen min som ligger på sykehuset, men samtidig i de beste hender som finnes, Guds - så tenker jeg på alle rundt meg som ikke vet at de ligger i Guds hender. og smerten vokser. midt i alt det meningsløse, har jeg fått et nytt fokus på hva som egentlig har mening.

vær så snill, be for vennen min, even. be om at den meningsløse ulykken skal få en god slutt, at han skal komme tilbake - frisk og rask.
be også for de som ikke vet at de er i Guds hender, be om at uansett hva som skjer, at du vil møte dem igjen. det er det som betyr noe - in the end

4 kommentarer:

Anonym sa...

Når du snakker om de som ikke er i GUds hender, mener du da se som ikke tror på Gud?

Ane sa...

forandret litt på teksten for å få det bedre frem. men ja, mener de som ikke er kristne. ikke-troende tror jo ikke at de er i Guds hender - det ville jo gjort dem troende...
alle er i Guds hender, men det er de som ikke tror de er det. og de må vi be for.

Anonym sa...

kunne sikkert diskutert det der i en evighet:P nøyer meg med å si at som en ikke-troende håper jeg at "målet" for alle mennesker, uansett religion eller livssyn, er en fjelltopp og at det er flere måter å nå det på:)For ellers ville det blitt litt urettferdig for alle de andre religionene der ute, hvis du skjønner.

For min del håper jeg det er nok å være et godt menneske så lenge man lever:)

Ane sa...

hehe:) ja - vi kan diskutere dette i en evighet. må bare si; for min del tror jeg at det er mer enn den fjelltoppen. og det er det som får meg til å klatre høyere. ikke tanken på utsikten, men tanken på at jeg vil møte igjen folk når jeg når toppen. det at det kan virke urettferdig for andre religioner, vel, er vel kanskje derfor jeg har valgt å være en etterfølger av Jesus.

snakkes :)